כתיבה שיווקית מנצחת! המדריך המלא

אלון פוטש שיווק דיגיטלי

כתיבה היא דבר מורכב. היא לא באה ברגע. ובפרט כשמדובר בכתיבה שיווקית שמטרתה לשווק את העסק שלך ולגרום ללקוחות פוטנציאליים להתעניין במוצר או בשירות שלך, להזרים אותם במורד המשפך השיווקי ולהעביר אותם מסע בדרך להחלטת הרכישה המיוחלת. לכן בתור התחלה, אשמח להעניק לך טיפ קטן: כשיש לך, איך מכנים את זה?, "מחסום כתיבה" הנח את העט וקום מהשולחן. אולי הרעיון יגיע כשתתקלח, תרוץ, תבשל, אולי בעוד מספר דקות, אולי לפני השינה ואולי מחר בבוקר. הרעיון הוא שהרעיונות מגיעים אלינו דווקא כשאנחנו רחוקים מהדף והעט או מהמחשב.

מה יהיה במדריך:

המדריך הזה יעזור לך להבין איך לגשת לתהליך הכתיבה בצורה מושכלת המבוססת על ההצעה השיווקית שהגדרת מראש וקהל היעד שלך. נתחיל עם נוסחה כללית מומלצת לכתיבה שיווקית ונתבל עם טיפים שיוסיפו לה את הטעם והניחוח של כתיבה שיווקית מנצחת שתביא לך תוצאות. אז בוא נתחיל!

2 אבני הבניין החשובות טרם תחילת מלאכת הכתיבה

אמרנו כבר שהכתיבה לא באה ברגע, נכון? כתיבה שיווקית שמטרתה לקדם עסק/מוצר/שירות מגיעה לאחר תחקיר שיווקי מקדים. התחקיר השיווקי מוליד אסטרטגיה שיווקית הבנויה מ-2 אבני בניין חשובות:

  1. USP = Unique Selling Proposition = הצעת המכירה הייחודית שלך.
  2. קהל היעד = הלקוחות אליהם אתה פונה.

המתכון לכתיבת המסר השיווקי

קיימות מגוון דרכים להעברת המסר השיווקי לקהל היעד שלך. אני בחרתי לכנות את זה "מתכון" כי במתכון חייבים להיות מדויקים (אם זה בכמויות, במצרכים וכד'), בכל מקרה במתכון הזה אני מרשה לך ואפילו ממליצה לתבל לפי ראות עינך באמצעות הטיפים שתקבל בהמשך.

מצרכים:

  1. הבעיה/הכאב הכי גדול של הלקוח שלך.
  2. מידע וערך ללקוח.
  3. הצגת המוצר/השירות שלך ואיך הוא יפתור את הבעיה.
  4. הנעה לפעולה.

אופן ההכנה:

כתיבה שיווקית מתמקדת בגולש ולא במוצר. לדוגמא: איך הוא ירגיש כשהוא ינהג במכונית החדשה שאתה מציע?

  • הטקסט יפתח בבעיה/בכאב הכי גדול הלקוח שלך. במילים אחרות, אתה מעביר ללקוח "אני יודע שיש לך בעיה ואני יודע מה הבעיה שלך". יש מישהו שמבין לליבו ומזדהה עם מה שהוא עובר.
  • לאחר מכן, הטקסט יספק מידע בעל ערך ללקוח שלך. תוכן שיספק מידע חשוב על הבעיה או יסביר ללקוח איך ניתן להתגבר על הבעיה/הכאב שלו.
  • השלב הבא, הצגת המוצר/השירות שלך וקישורו לפתרון הבעיה.
  • טקסט שיווקי תמיד יסתיים במשפט הנעה לפעולה. הנעה לפעולה צריכה להיות הנחיה ברורה לפעולה שאתה מצפה מהקורא שלך לעשות "הירשם לניוזלטר", "לרכישה לחץ על הכפתור".

דוגמא:

"נמאס לך לא להירדם בלילה? להסתובב מצד לצד במיטה ולהתעורר שוב בגלל אף סתום? אף גדוש וסתום יכול לגרום לעייפות, לקשיי שינה ואף להפסקות נשימה בשינה. תופעה זו עלולה להביא גם להתפתחות מצבים נוספים, כמו דכאון, ירידה בכושר הגופני וחולשה כללית. תכיר את תרסיס X שיפתח לך את האף למשך 24 שעות לשינה טובה ובריאה יותר! עכשיו זמין לרכישה אונליין במשלוח אקספרס עד הבית! כדי שהלילה תישן טוב 🙂 לרכישה לחץ כאן".

טכניקות כתיבה שיווקית

מאיפה להתחיל?

מספר טכניקות שעוזרות לי להתחיל בכתיבה, אני אישית מתחברת ועובדת עם הטכניקה השלישית.

  1. לחשוב בכותרות ותת-כותרות – לכתוב על דף נושאים מרכזיים ולפרק אותם לתת-נושאים.
  2. שמש אסוציאציות – זוכר שמש אסוציאציות כמו בימי בית-הספר? הנושא במרכז השמש ומתוכו מעלים אסוציאציות (קרני השמש). האסוציאציות יכולות לשמש אותך לתת-נושאים ולהעניק לך רעיונות נוספים שאולי לא חשבת עליהם קודם לכן.
  3. כתיבה חופשית – לוקחים עט ונייר וכותבים את כל מה שעולה לראש, גם אם הניסוח לא תקני, גם דברים שנראים לך לא רלוונטיים ולאחר מכן עורכים.

איך להמשיך?

  1. למצוא מה ההוק/הליבה של הטקסט ולהעביר לראש הטקסט.
  2. להתחיל לשנות את הסדר.
  3. לקצץ/לעבות לפי הצורך.

איך לכתוב כותרת מנצחת? סוגי כותרות שיתפסו את הקורא

הגענו לשלב תיבול המנה, תיבול התוכן שלך.

כותרות מנצחות. חשוב לקחת בחשבון כשניגשים לכתיבה שיווקית שהכותרת היא הדבר הראשוני שהקורא נתקל בו, אם זה בנושא המייל, בראש המאמר, המשפט הפותח של הפוסט שלך וכד'. היא אמורה לגרות, לסקרן, למסור מידע הכרחי ולתת ללקוח שלך סיבה ממש טובה להמשיך לקרוא.

הינה כמה דוגמאות לסוגי כותרות מנצחות:

כותרת עם מספרים

"איך לעשות X ב-10 צעדים פשוטים?"

"10 הטרנדים של החורף.."

"250 נשים לא טועות…"

"20 מפורסמים שמתמודדים עם…"

כותרת עם השוואה

"גברים מול נשים: מי ישן יותר טוב?"

"קיה מול יונדאי: מי מהירה יותר?"

"מודעות בפייסבוק לעומת מודעות בגוגל: מי מביא לידים איכותיים יותר?"

"מיאמי מול מקסיקו: איפה תמצאו את החופים הכי בתוליים?"

כותרת עם שאלות

"איך אפשר למצוא דירה במיליון ₪?"

"איפה אפשר לישון במלון 5 כוכבים בפחות מ..?"

"איך להיפטר מ..?"

"איך לקחת שליטה על..?"

"איך אנשים מצליחים..?"

"מה לא אומרים לכם על.."

"מי עוד רוצה..?"

כותרת "מדריך"

"המדריך המלא ל.."

"צילום עם רחפן: המדריך למתחילים"

"צלילה חופשית: המדריך לצוללנים מתקדמים"

"המדריך המהיר לתייר בבודפשט"

כותרות שמבטיחה פתרון לבעיה מטרידה

"להיפטר מהמינוס בבנק אחת ולתמיד!"

"לעקוף את הפקקים בדרך לעבודה!"

"מוצר X לשינה טובה ובריאה יותר!"

בניית סיפור וקריאייטיב

ויזואלי * אישי * ליצור מתח * קצב ומבנה הסיפור * הוק * סיום בצורה חיובית

כשמדברים על כתיבה שיווקית צריך לדעת לספר סיפור ויש כמה אלמנטים חשובים בכל סיפור טוב.

1. סיפור צריך להיות מאוד ויזואלי!

כשאנחנו מספרים סיפור צריך לדמיין, לראות, לגעת בו. ככל שזה יהיה יותר מוחשי ויעלו בי רגשות מרכזיים חזקים מהויז'ואל (גועל, שמחה וכד') => כך אזכור את הסיפור הזה. נהיה זכירים יותר.

2. לספר סיפור אישי

יש להבדיל בין סיפור כוללני (התפשטה מלריה באיסלנד) לבין סיפור אישי (ילד שגדל בכפר ויום אחד חלה במלריה). המוח שלנו מתחבר יותר לסיפור אישי.

3. ליצור מתח

סיפור טוב הוא סיפור עם מתח ומאוד חשוב לא לשבור אותו בנקודה מסוימת, לשמור את המתח. אפשרויות:

  • לספר קודם את הסוף – "עשיתי X ₪" בצירוף חתימה של הרואה חשבון שלי.

דוגמא נוספת: "לאחר 6 חודשים של אכילה מאוזנת ואימון יום יומי, השלתי 80 ק"ג ממשקלי. תודה למירי הדיאטנית האלופה!".

  • להכין פוסט/סטורי בפייסבוק ובאינסטגרם טרם העלייה לאוויר – הצופים יגלו עניין ויצפו לו.
  • להתחיל מההוק – להתחיל מהמסר הכי מעניין/רגע השיא. מה שיגרום לבן אדם ללחוץ על "see more". הרגע הזה נקרא הוק. הוק (Hook) הוא מושג הלקוח מעולם הוידאו. מטרת ההוק הוא "ללכוד" את תשומת לב הצופה, בדרך כלל ב-15 השניות הראשונות של הסרטון, ולגרום לו להסתקרן ולהמשיך לצפות בו ובהמשך לקלוט את המסרים שאנחנו רוצים להעביר ובתקווה לממש את ההנעה לפעולה ולהשיג את המטרה השיווקית שלו.

4. קצב ומבנה הסיפור

  • מספר מילים מצומצם בשורה – קצב הקריאה הרבה יותר מהיר כשקוראים 3-4 מילים לשורה.
  • פסקאות – מדריכות/מובילות את קצב הקריאה.
  • חלק שכתוב באותיות קטנות, חלק עם אותיות יותר גדולות וחלק שהוא מודגש.
  • לינקים עם הנעות מעניינות לפעולהגלה לי את הסוד.
  • שימוש סביר בחייכנים – תלוי לקוח. לתוכן של עו"ד למשל יתאים פחות חייכנים כי אנחנו רוצים לשדר רצינות, ואילו לחנות צעצועים שקהל היעד שלה הם ילדים יתאים תוכן בצירוף חייכים, אך לא להגזים!
  • טבלאות וצורות להמחשה – תרשימים, תמונות, סרטונים. טבלאות וצורות הם דרך מצוינת המסייעת לנו לפרק את המסר, לקלוט ולזכור אותו בצורה אופטימלית.
  • שמירה על אחידות בגוף (ראשון/שני/שלישי), במין אליו פונים או פניה ליוניסקס, בסגנון הפניה ובטון שלה.

5. לסיים בצורה חיובית

אנשים מגיבים הרבה יותר טוב לדברים שמסתיימים בצורה חיובית, עם תקווה. לדוגמא: גם אם מדברים על מחלה, אנחנו לא מגיעים ממקום של מסכנות, אלא ממקום של אומץ. לדוגמא, מישהי חולה במחלה קשה, אך למרות המחלה מתנדבת במד"א. הרעיון הוא לראות ולהציג הצד החזק, החיובי "חצי הכוס המלאה".

מילים מעוררות VS מילים אסורות VS מילים חלופיות

מילים מעוררות

למילים יש כח! אפילו הקבלה אומרת את זה. מילה מתאימה יכולה לשנות הכל, להעביר את הכוונה שלך ללקוח ולחדד את המסר השיווקי וההנעה לפעולה. מילים שאני ממליצה להשתמש בהם בכתיבה שיווקית:

  • מילים מעודדות: אפשרי, קל/בקלות, פשוט, מהיר, הצלחה, ליהנות.
  • מילים מלהיבות: יוצא דופן, יוקרתי, חדשני/חדש, מלהיב, גדול, ללא התחייבות, מבצע, עכשיו, חינם, בלעדי, מהפך, פרס, הזדמנות, לחסוך.
  • מילים מבטיחות: פתרון, מומחיות, ביטחון, תוצאות, רווח, צמיחה, אפקטיבי, יתרון, נוסחא, להשיג, ערך.

מילים אסורות VS  מילים חלופיות (דברו עם הקוראים בגובה העיניים)

הנני = אני

להלן = הנה

לצורך/על מנת = כדי

כאשר/אשר = כש/ש

מאחר ש..= כי/אם

ללמוד = לגלות

5 טכניקות לשכנוע קהל היעד שלך

  1. חזרה – חזרה על המסר שאני רוצה להעביר כאשר הנקודה קצת מורכבת. החזרה לא רק מבהירה את המסר, אלא גם מחדירה אותו לתודעה של הקורא. שלב את המסר במקומות שונים בטקסט, כל פעם בצורה קצת אחרת: הצהרה, דוגמא (עדות לקוח) וכד'.
  2. סיבה טובה – אנשים צריכים סיבה טובה כדי לבצע פעולה. המילה "כי" היא מילה רבת עוצמה! היא מנתבת את הלקוח הפוטנציאלי למקום של הקשבה ונקיטת עמדה. ניתן לשלב אותה במשפט ההנעה לפעולה "קנו היום, כי מחר יגמר המבצע". "כי כדי להצליח בגדול, צריך להתחיל בגדול" – הבטחה רכה יותר.
  3. הוכחה חברתית – אנשים יסמכו יותר על מה שאיציק או מיכל יספרו על המוצר/השירות שלך, מאשר מה שאתה תספר עליו. חוויות של אחרים נתפסות כאובייקטיביות וגם באופן טבעי מעוררות הזדהות. הדרך האפקטיבית ביותר היא לשלב בטקסט סיפור לקוח ולציין שמות של לקוחות וחברות שנהנים כבר היום מחיים טובים יותר בזכות המוצר/השירות שלך.
  4. השוואות – מטאפורה=השוואה. הקבלה בין בעיה שהלקוח מתמודד איתה לסיטואציה אחרת שהוא מכיר היטב מהחיים האישיים. לדוגמא: "להכין רוטב עגבניות כמו אייל שני". רובנו כמעט מכירים את אייל שני ויודעים שהוא המאסטר בכל מה שקשור לעגבניות טובות. הלקוחות שלך ירצו לדעת את המתכון הסודי של הרוטב שלך.
  5. מענה להתנגדויות – "כן, אבל..". כל מוצר מעלה התנגדויות בדרך לקנייה: חשש "להמר" על מוצר חדשני מדי, חשש מקנייה ללא קבלת אחריות מטעם הספק, חשש שלא יהיה עם מי לדבר/תמיכה. צריך להצדיק רציונאלית את ההחלטה של הלקוח לרכישה. המטרה: להקל על הקורא באמצעות נטרול כל חסם אפשרי. לדוגמא: מוצר חדשני – לתת כמה שיותר עובדות ונתונים, אם יש לנו אחריות על המוצר, לציין זאת במפורש. תמיכה – אם יש לנו מחלקה טכנית שנותנת שירות לאחר הקניה , להדגיש זאת.

טיפים משלימים לקראת סיום 🙂

מה אנשים אוהבים?

  • מתנות.
  • ללמוד דברים חדשים (אבל "לגלות" במקום "ללמוד", זוכר?).
  • סודות.
  • שאומרים להם בול מה לעשות "שתפו עכשיו".
  • אמפתיה – שמבינים אותם, את החלומות שלהם, את הכעסים שלהם.
  • לשתף, להביע דעה, להשוויץ במה שיש להם.
  • עולמות תוכן של נוסטלגיה.
  • RTM Real Time Marketing – חיבור לדברים אקטואליים שקורים כאן ועכשיו, דברים רלוונטיים.
  • השראה.
  • הדרכה.
  • טיפים.
  • המלצות – מלקוחות, ספר, הרצאה.
  • ציטוטים.

זהו! זה היה ארוך, אבל מקווים שקיבלת המון ערך מהמדריך 🙂

בהצלחה בכתיבה השיווקית עבור העסק שלך!

אם יש לך שאלות נוספות בנושא כתיבת תוכן או שאתה מעוניין לקדם את העסק בדיגיטל נשמח לעזור 🙂

אלו דיגיטל – 054-5556273

נכתב ע"י גל אורי – מנהלת סושיאל באלו דיגיטל.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email

שתף את הפוסט

חדש בבלוג

מותו של פייסבוק

מותו של פייסבוק "שתדע לך, פייסבוק עומד להפוך ללא רלוונטי", כך לחשה באוזני יזמית ואשת שיווק מוכרת למדי. "המשתמשים עוזבים את פייסבוק בעשרות אלפים כל

קרא עוד