מותו של פייסבוק

"שתדע לך, פייסבוק עומד להפוך ללא רלוונטי", כך לחשה באוזני יזמית ואשת שיווק מוכרת למדי. "המשתמשים עוזבים את פייסבוק בעשרות אלפים כל יום. מחפשים אלטרנטיבות. מי נכנס לשם היום? רק הזקנים."

אם אתם בעלי עסק או שאתם עוסקים בשיווק, בוודאי גם אתם ניהלתם בתקופה האחרונה שיחות דומות. אולי רק כדאי שאציין שהשיחה לעיל התקיימה בערך בשנת 2007 – אחת משנות השיא של פייסבוק. ואולי זה קשור ואולי זה לא, אבל אותה יזמית בדיוק השקיעה כמה מאות אלפים בפיתוח רשת חברתית שהיא עומדת בראשנה. בעצם, במחשבה שניה, כנראה שזה כן קשור למה שהיא אמרה. 

ובכל זאת, אי אפשר להתעלם מהקולות המתגברים שמנבאים את קיצו הקרוב של פייסבוק כפלטפורמה רלוונטית למשווקים. בשורות הבאות ננסה להבין מה באמת קורה שם. 

בין טראמפ לסנאפצ'אט: מדוע כל כך ממהרים להספיד את פייסבוק?

מהאנקדוטה הקטנה לעיל אפשר להבין שהספדים על פייסבוק קיימים כמעט כמוהו. אותה יזמית לא הייתה הראשונה שהציגה בפני את חוסר הרלוונטיות של פייסבוק רק כדי להציג במשפט הבא את הרשת החברתית שהיא מפתחת – קיימתי שיחות דומות בשנים האחרונות לפחות חצי תריסר פעמים. אף אחת מהרשתות החברתיות האלו לא צברה יותר מכמה מאות משתמשים. פייסבוק, לעומתן, חצה לא מכבר את קו ה- 2 מיליארד משתמשים.

ועדיין, בשנים האחרונות פייסבוק נתקלה במספר לא מבוטל של מכשולים. רשתות חברתיות מסוימות כן הצליחו לצבור פופולאריות, בראשן אינסטגרם (שאותה פייסבוק קנתה) וסנאפצ'ט. שתי הפלטפורמות פונות לקהלים צעירים יותר, וללא ספק גרמו לפייסבוק להזיע. 

ועדיין, המהלומה הכי קשה של פייסבוק התרחשה כנראה בהמשך לפרשיות שסובבות את הבחירות לנשיאות ארצות הברית של 2016. שלל תחקירים מצאו שפייסבוק אפשרה לגורמים זרים להטות את תוצאות הבחירות בכך שאפשרה קידום ממומן בעל אופי פוליטי מטעם ארצות זרות, וגם עקב חוסר מענה לבוטים (תוכנות אוטומטיות) שייצרו תגובות, לייקים ושיתופים. קשה לדעת מה בדיוק ההשפעה של חוסר מעש זה, אולם מומחים מעריכים שההשפעה הייתה משמעותית. זאת ועוד, בשלב כלשהו נחשף שפרטיהם של כ- 87 מיליון משתמשי פייסבוק מצאו את דרכם לגוף פרטי – חברה בשם קיימברידג' אנליטיקה, אשר השתמשה במידע לצרכים פוליטיים שחלקם כנראה עדיין לא נחשף. 

וכך, עקב שורת המחדלים האלו, מיליוני משתמשים באמת התחילו לעזוב את פייסבוק, כולל מספר לא מבוטל של מובילי דעה מהשורה הראשונה, כמו ג'ים קארי ואילון מאסק. הפרשיה, וההתנהלות הכללית של פייסבוק, גם הובילו לעזיבה של של בכירים רבים בהנהלת החברה וחברות הבת שלה, כמו בריאן אקטון מייסד ווטסאפ. 

אבל יתכן שהאינדיקציה החמורה ביותר לירידת קרנה של פייסבוק הייתה התנהגות המשתמשים, שפייסבוק מודדים באדיקות – באותה תקופה, זמן השהיה של המשתמש הממוצע בפייסבוק ירד בכ- 24%. ככל הנראה עקב חוסר אמון בפלטפורמה או הליכה בדרכי מובילי דעה שעזבו. חשוב להבהיר את הקריטיות של ירידה זו – מודל הרווח של פייסבוק מבוסס על כמות משתמשים וזמן השהיה שלהם. ירידה במשך השהיה משמעה פגיעה ברווחים, ואכן – תקופה ארוכה מניות פייסבוק היו בירידה. 

אז מה דעתכם? זה הסוף? לדעתי… ממש לא. 

השמועות על מותו היו מוגזמות: מדוע פייסבוק חזק מתמיד ככלי שיווק

כל עסק עובר עליות ומורדות, אפילו עסק ענקי כמו פייסבוק. ועדיין, למרות כל המהלומות למוניטין והעזיבות שפייסבוק ספגה בשנים 2016-2018, בדיווחים למשקיעים של אמצע שנת 2018 (שיא הסקנדל!) – פייסבוק שברה שיאי הכנסות. 

חשוב להבין מה נתון זה אומר מבחינת שיווק דיגיטלי: עיקר הרווחים של פייסבוק מגיעים מקידום ממומן שמבצעים מפרסמים: ההכנסות של פייסבוק גדלות ביחס ישיר לתועלת שמשווקים מפיקים ממנה. אם פייסבוק כבר לא הייתה משתלמת למשווקים, הם היו מפנים את תקציבי השיווק לאפיקים אחרים. אבל עדיין בחרו להשקיע אותם בפייסבוק. 

ומה קורה בישראל? לפי נתונים שונים, מסתמן שפייסבוק היא עדיין הפלטפורמה הפופולארית בישראל, עם מספר משתמשים חודשי של כ- 5 מיליון. 

איך הפופולאריות הגוברת של האלטרנטיבות משתלבת בנתון זה? זוהי שאלה שמספר שיחות עומק שניהלתי עם צעירים וצעירות בשנים האחרונות יכולה לשפוך עליה אור. כך לדוגמה, קרובת משפחה בת 22 חלקה עימי שלה ולכל חבריה יש אינסטגרם וגם פייסבוק – הם מרפרפים בין השניים. בנוסף, צעירה בת 13 (בת של ידידה) סיפרה לי שהיא וחבריה משתמשים בסנאפצ'ט, וכשהיא תהיה גדולה אמא תרשה לה לפתוח פייסבוק – כלומר פתיחת פייסבוק הוא משהו שלפחות חלק מהצעירים מצפים לו, בדומה לרישיון נהיגה. 

ואם כל זה לא הספיק כדי לשכנע אתכם שקידום ממומן בפייסבוק רלוונטי יותר מאי פעם, אולי דווקא כן צריך לבחון מקרוב את הטענות של עשרות המשווקים שטוענים שפייסבוק מת ולהם אלטרנטיבה. הם מציעים את הפתרונות שלהם בסדנאות, ספרים דיגיטליים, הרצאות… אבל מה שלא יהיה הפתרון שלהם, ישנו סדק אחד בטיעון שלהם – הם מפרסמים אותו בפייסבוק. 

מעוניינים בקידום ממומן בפייסבוק מחברה שמכירה את העסק ולא רק השיווק? צרו קשר עכשיו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email

שתף את הפוסט

חדש בבלוג

מותו של פייסבוק

מותו של פייסבוק "שתדע לך, פייסבוק עומד להפוך ללא רלוונטי", כך לחשה באוזני יזמית ואשת שיווק מוכרת למדי. "המשתמשים עוזבים את פייסבוק בעשרות אלפים כל

קרא עוד